شارژ کپسول ازت

شارژ کپسول ازت

قبل از بررسی شارژ گاز ازت بهتر است اطلاعات مختصری راجع به گاز ازت بدانید. ازت یا همان نیتروژن یک نوع گاز خنثی و از عناصر مهم جدول تناوبی محسوب می شود. احتمالا می دانید که بیش از هفتاد درصد هوای اطراف ما از گاز ازت تشکیل شده است.

ازت در ردیف پانزدهم جدول تناوبی قرار گرفته است و این یعنی واکنش کمی نسبت به قرار گرفتن در کنار عناصر دیگر دارد، همین خصوصیت ازت باعث شده تا کاربردهای بسیاری در طبیعت داشته باشد.

کاربرد گاز ازت در صنایع آرایشی بهداشتی، وسایل خانه ، حمل و نقل ، ساخت بالون ، کشاورزی و بسیاری از بخش های دیگر دنیای متمدن کاملا قابل مشاهده است. ازت در واقع گازی بی رنگ و بدون بو است، اما نمی‌توان گفت کاملا بی خطر است و وجود مقادیر بالای ازت ممکن است باعث خفگی و یا مسمومیت شود، بنابراین گاز ازت در زمان تولید، علاوه بر خلوص و کیفیت گاز باید شامل یک سری استانداردهای ایمنی مخزن نیز شود.

علاوه بر آسیب هایی که ممکن است گاز نیتروژن برای شما به همراه داشته باشد، چون کپسول گاز ازت در گروه سیلندرهای تحت فشار قرار می گیرد، هم در زمان خرید و هم در زمان استفاده ملاحظاتی وجود دارد که باید رعایت کنید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری کنید.

گاز ازت چیست ؟

ازت نام کاربردی گاز نیتروژن است، نیتروژن به دلیل خصوصیات و رفتارهای مولکولی ای که دارد در دسته گازهای پرکاربرد قرار می گیرد، اما درباره اینکه گاز ازت چیست و چه کاربردی دارد باید بگوییم گاز ازت همان نیتروژن موجود در کپسول های ازت است که بنابر نیاز صنایع مختلف به صورت سیلندرهای پر شده تولید و عرضه می شود.

شاید راجع به گنجایش ها و ظرفیت های مختلف این سیلندرها شنیده باشید، کپسول های گاز ازت بسته به اینکه برای چه هدف و کاربردی استفاده می شوند، دارای ظرفیت های مختلفی هستند .

نکته دیگری که راجع به کپسول های گاز ازت وجود دارد این است که غیر از کاربرد در صنایع مختلف و به صورت عمده، در موارد جزئی و غیرتخصصی تر نیز کاربرد دارد و این باعث می شود طیف خریداران این کپسول ها گسترده تر شود، بنابراین اطلاع رسانی راجع به اینکه گاز ازت چیست و بیان نکات استفاده بدون خطر از آن، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

کاربرد های گاز ازت

اگر بخواهیم لیستی از کاربرد گاز ازت بیان کنیم و هر کدام را حتی به اختصار توضیح دهیم، نیاز به نوشتن یک مقاله مفصل و جداگانه خواهیم داشت، اما در این مطلب کوتاه فقط به بیان مهم ترین موارد کاربرد گاز کپسول ازت به صورت موردی اشاره خواهیم کرد.

کاربرد گاز ازت در ساخت آمونیاک یکی از مهم ترین کاربردهای آن است و کاربرد مهم دیگر استفاده از ازت در تولید کود است که با این کاربرد همزمان به صنایع کشاورزی و دامپروری ورود کرده و به صورت غیرمستقیم با صنایع غذایی در ارتباط خواهد بود .

کاربرد گاز ازت در صنایع غذایی به این مورد محدود نمی شود، از آنجایی که گاز ازت واکنش کمی با عناصر اطراف خود دارد، بنابراین در صنایع غذایی ای که رویکرد نگهداری بلند مدت مواد غذایی بدون فاسد شدن را دارند مانند کنسروهای آماده و غذاهای نیمه آماده نیز کاربرد ویژه ای دارد.

کاربرد مهم دیگر کپسول گاز ازت در ساخت سطوح فلزی ضدزنگ است که دقیقا بر پایه خنثی بودن گاز نیتروژن انجام می شود و کاربر مهم دیگر این گاز، پر کردن فضای خالی مخازن مواد قابل اشتعال است.

قیمت شارژ کپسول گاز ازت

قیمت شارژ کپسول ازت در حقیقت به موارد مختلفی بستگی دارد. یکی از این موارد گنجایش سیلندر است که بر اساس آن قیمت طبق میزان موادی که خریداری کرده اید، متفاوت است. گنجایش کپسول ها بسته به اینکه برای چه استفاده ای ساخته شده اند از پنج تا پنجاه لیتر متفاوت است و تحت فشار بین صد و پنجاه تا دویست بار (bar) پر شده اند .

عامل بسیار مهم دیگری که بر روی قیمت شارژ کپسول ازت موثر است، درجه خلوص آن است. کاملا واضح است که هر چه نیتروژن داخل سیلندر کیفیت بالاتر و خلوص بیشتری داشته باشد، اولا برای صنایع و مقاصد حساس تر استفاده می شود و ثانیا قیمت بالاتری دارد.

فهرست محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید