تاریخ انقضای کپسول های آتش نشانی چه زمانی است؟

تاریخ انقضای کپسول های آتش نشانی چه زمانی است؟

یک کپسول آتش نشانی قابل حمل که شارژ کمی دارد و یا تاریخ مصرف آن گذشته است ممکن است جان پرسنل شما و اموال اطراف را در هنگام آتش سوزی به خطر بیندازد. نگهداری از کپسول های آتش نشانی باید به‌درستی انجام شود و زمانی که عمر مفیدشان به پایان می‌رسد، میبایست جایگزین شوند تا هیچ جای نگرانی برای استفاده کنندگان بوجود نیاورند.

در این مقاله همه چیزهایی که باید در مورد تاریخ انقضا بدانید آورده شده است. با داشتن این دانش، می توانید مطمئن باشید که کپسول های آتش نشانی قابل حمل شما درست در زمانی که به آن احتیاج دارید به درستی عمل می‌کند.

تاریخ انقضای کپسول های آتش نشانی چه زمانی است؟

آیا کپسول های آتش نشانی منقضی می شوند؟ نمیتوان به این سوال با بله یا خیر پاسخ داد زیرا به عوامل متعددی بستگی دارد که یک کپسول آتش نشانی از رده خارج شود. کپسول های آتش نشانی هم پس از مدتی استفاده، منقضی می شوند و به مرور زمان غیر قابل استفاده می شوند. با این حال، برخلاف سایر محصولات، تاریخ انقضا دقیقی ندارند.

همچنین یک جدول زمانی از پیش تعیین شده نیز وجود ندارد و یا اینکه چند سال کسب‌وکارها می‌توانند از خاموش‌کننده استقاده نمایند، قبل از اینکه «منقضی شده» در نظر گرفته شود. در مواقعی هم کپسول های آتش نشانی قابل منقضی نمی شوند و صرفا بخاطر پیشرفت فناوری و تغییر قوانین منسوخ می شوند.

قوانین کلی برای راهنمایی مشاغل در مورد مدت زمانی که باید از دستگاه های خود استفاده کنند وجود دارد. با این حال، طول عمر کپسول آتش نشانی  از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت است و به چند عامل دیگر بستگی دارد، از جمله:

  • نوع کپسول آتش نشانی
  • قابل شارژ باشد یا یکبار مصرف
  • میزان نگهداری در طول زمان
  • تاریخ ساخت
  • توصیه سازنده برای جایگزینی

اکثر سازندگان ادعا می کنند که اگر یک کپسول آتش نشانی به خوبی نگهداری شود می تواند تا بیست سال با طول عمر متوسط ​​10-12 سال دوام بیاورد. بر اساس استانداردهای انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA)، دو دستورالعمل طول عمر مفید برای کپسول های آتش نشانی وجود دارد که هر صاحب کسب و کار یا مدیر تأسیسات باید بداند:

  1. کپسول های آتش نشانی یکبار مصرف باید هر 12 سال یکبار تعویض شوند
  2. کپسول های آتش نشانی قابل شارژ باید هر 5 سال یکبار شارژ شوند

کدام نوع از کپسول های آتش نشانی منسوخ شده در نظر گرفته می شوند؟

انواع خاصی از کپسول های آتش نشانی در حال حاضر منسوخ شده اند. اگر هنوز یکی از این موارد را دارید، می‌توان آن را «منقضی شده» در نظر گرفت. با پیشرفت تکنولوژی و تغییر قوانین، کپسول های آتش نشانی قدیمی می شوند.

NFPA دستورالعمل هایی را ارائه می دهد که انواع خاموش کننده ها منسوخ شده و باید از سرویس حذف شوند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • اسید سودا
  • فوم شیمیایی
  • مایعات تبخیر کننده (تتراکلرید کربن)
  • آب کارتریج
  • جریان بارگذاری شده با کارتریج
  • پوسته مسی یا برنجی (به استثنای مخازن پمپ) که توسط لحیم کاری نرم یا پرچ به هم وصل شده است.
  • خاموش کننده های دی اکسید کربن با بوق های فلزی
  • نوع شارژ جامد AFFF (کارتریج کاغذی)
  • هر خاموش کننده ای که برای کار کردن باید معکوس شود

علاوه بر انواع کپسول های ذکر شده در بالا، هر کپسول آتش نشانی که دیگر نمی تواند مطابق دستورالعمل تعمیر و نگهداری سازنده تعمیر شود، یا توسط شرکتی ساخته شده است که دیگر فعالیت نمی کند، منسوخ تلقی می شود و باید از سرویس حذف شود.

چگونه بفهمیم کپسول آتش نشانی منقضی شده است؟

از آنجایی که کپسول آتش نشانی تاریخ انقضا ندارد، اغلب تعیین دقیق زمان تعویض کپسول آتش نشانی دشوار است. برای تعیین زمان تعویض کپسول آتش نشانی، جستجوی علائم تخریب اغلب آسان تر است. در اینجا سه ​​علامت هشدار وجود دارد که نشان می دهد زمان تعویض کپسول های آتش نشانی قابل حمل فرا رسیده است:

1. زنگ زدگی و خوردگی : یک محیط مرطوب یا خورنده منجر به زنگ زدگی می شود که به نوبه خود باعث شکستن یا از کار افتادن اجزای کلیدی می شود. بازرسی و آزمایش در فواصل زمانی مناسب برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی بسیار مهم است. بازرسی بصری می تواند به تشخیص مشکل یا شکستگی کپسول آتش نشانی کمک کند. با این حال، بازرسی سالانه توسط یک تکنسین حرفه ای آتش نشانی برای ارزیابی عملکرد آن ضروری است.

2. تست هیدرواستاتیک ناموفق : تست هیدرواستاتیک یکپارچگی سیلندر کپسول آتش نشانی را که تحت فشار ثابت قرار دارد اندازه گیری می کند. اگر خاموش کننده ای در این آزمایش شکست بخورد، ناامن است و باید فوراً از رده خارج شود.

3. کاهش فشار : در مواقعی نیز ممکن است کپسول آتش نشانی و محتویات درون آن منقضی نشوند، اما کپسول آتش نشانی می تواند به مرور زمان کم فشار شود و باعث عدم کارکرد شود.

با یک شرکت خدمات آتش نشانی در ارتباط باشید

حتی دستگاه هایی که به خوبی نگهداری می شوند نیز خراب می شوند و در نهایت به پایان عمر مفید خود می رسند. در حالی که کپسول های آتش نشانی تاریخ انقضا مشخصی ندارند، پس از مدت زمان مشخصی نیاز به تعویض یا شارژ مجدد دارند.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای اطمینان از دسترسی آسان و عملکرد کامل کپسول‌های آتش نشانی برای استفاده فوری، همکاری با یک شرکت باتجربه حفاظت از آتش با خدمات کپسول آتش نشانی است. تکنسین های بسیار آموزش دیده روش های نگهداری پیشگیرانه کامل از جمله بازرسی، تعویض و شارژ کپسول آتش نشانی را انجام خواهند داد تا اطمینان حاصل شود که امکانات شما به اندازه کافی مجهز و در صورت آتش سوزی محافظت می شود.

ابزار اکسیژن امیر با خدمت رسانی به شما هم میهنان عزیز با خدماتی کامل نظیر بازرسی ، تعمیر ، تعویض و شارژ کپسول آتش نشانی به کسب و کار شما کمک می کنند تا از امکانات، ساکنان ساختمان و دارایی های گران قیمت خود محافظت کنند.

فهرست محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید