بررسی و نگهداری مناسب از کپسول آتش نشانی

بررسی و نگهداری مناسب از کپسول آتش نشانی

نحوه بررسی ماهانه و سالانه کپسول آتش نشانی

طبق گفته انجمن ملی حفاظت از حریق (NFPA)، کپسول آتش نشانی (خاموش کننده) باید سالانه تست شود و ماهانه بازرسی شود تا اطمینان حاصل شود که در شرایط اضطراری دارای عملکرد مناسبی هستند. بسیاری از شرکت ها، کارکنان آموزش دیده ای دارند که می توانند بازرسی های ماهانه را انجام دهند، ولی تعمیر و نگهداری سالانه و تست عملکرد بهتر است به یک تکنسین ایمنی واگذار شود.

کپسول های آتش نشانی دی اکسید کربن و بر پایه آب هر پنج سال یک بار نیاز به آزمایش هیدرواستاتیک دارند و کپسول های آتش نشانی فشار ذخیره شده هر شش سال یکبار نیاز به تعمیر و نگهداری استاندارد دارند.

فرآیند بازرسی ماهانه

انجام بازرسی های ماهانه یک فرآیند سریع و در عین حال حیاتی در برنامه کلی ایمنی یک سازمان است. هنگام انجام این بازرسی ها، یک ارائه دهنده شخص ثالث موارد زیر را تکمیل می کند:

  1. به لیست کپسول های آتش نشانی در ساختمان مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که همه آنها در هنگام انجام بازرسی در نظر گرفته شده اند.
  2. مشخص کنید که خاموش کننده به درستی آویزان شده است یا خیر و آن را از آویز خود خارج کنید.
  3. اطمینان حاصل کنید که کپسول آتش نشانی دارای برچسب تعمیر و نگهداری معتبر است و تاریخ ساخت، آخرین آزمایش هیدرواستاتیک و تاریخ تعمیر و نگهداری شش ساله را بررسی کنید.
  4. گیج فشار را بررسی کنید تا مطمئن شوید که خاموش کننده شارژ شده و برای استفاده فوری آماده است. همچنین در این زمان وضعیت نشانگر و سازگاری آن با خاموش کننده را بررسی کنید. کپسول CO2 (دی اکسید کربن) گیج یا نشانگر ندارد و برای اطمینان از پر بودن آن باید وزن شود. اگر وزن با وزن روی برچسب مطابقت داشته باشد، پر و آماده استفاده است.
  5. شیر و پوسته را از نظر آسیب یا خوردگی بررسی کنید و دهانه شیر را از نظر پودر یا هر ماده خارجی بررسی کنید.
  6. شلنگ را بردارید، رزوه ها را از نظر ترک یا شکاف بررسی کنید و وضعیت شاخ تخلیه را بررسی کنید.
  7. مهر و موم کپسول آتش نشانی و پین قفل را بردارید و دستگیره های بالایی و پایینی را بررسی کنید، مطمئن شوید که مهر و موم دستکاری روی خاموش کننده است، آسیبی ندیده است و قبل از تعویض پین قفل و آب بندی مجدد خاموش کننده، پین را محکم نگه داشته است.
  8. برای کپسول های آتش نشانی خشک، پودر را با چرخاندن خاموش کننده پف کنید.
  9. اطمینان حاصل کنید که طبقه بندی خاموش کننده با خطر بالقوه در محیط مطابقت دارد و از دید در اتاق مسدود یا پوشیده نیست.
  10. پس از اتمام بازرسی، کپسول آتش نشانی را تمیز کنید، آن را به آویز خود برگردانید و برچسب سرویس را برای ثبت بازرسی امضا کنید و تاریخ آن را ثبت کنید. علاوه بر این، کسب و کار باید گزارش کاملی از بازرسی دریافت کند که در آن هرگونه نقص توضیح داده شده و اقدامات اصلاحی با کدهای شناخته شده برای مراقبت و نگهداری توصیه می شود.

نحوه نگهداری کپسول های آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی باید همیشه در هنگام آتش سوزی در دسترس و قابل مشاهده باشند. این بدان معنی است که آنها نباید با وسایل دیگر مسدود شوند، در پشت کمدهای ذخیره سازی قرار نگیرند یا در اتاق هایی که فقط پرسنل خاصی می توانند به آن دسترسی داشته باشند قفل شوند.

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام تصمیم گیری برای قرار دادن کپسول آتش نشانی در نظر داشته باشید:

مناطق روبروی کپسول های آتش نشانی را تمیز و دور از موانع نگه دارید.

کپسول های آتش نشانی را به گونه ای نصب کنید که به اشتباه جابه جا نشوند یا آسیب نبینند.

برای خاموش کننده های بزرگ از چرخ حمل استفاده نمایید و دسته حمل بین 3.5 تا 5 فوت از کف فاصله داشته باشد تا امکان دسترسی عمومی را فراهم کند.

یک علامت یا وسایل دیگر برای شناسایی بالای یک کپسول آتش نشانی قابل حمل نصب کنید.

علامت نشانگر را طوری نصب کنید که توسط تجهیزات یا موانع دیگر مسدود نشود.

برای محل های کاری به خصوص کثیف، کپسول های آتش نشانی را با یک پوشش قابل جابجایی محافظت کنید.

محل قرار دادن کپسول های آتش نشانی در اطراف محل کار، بستگی به محل خطرات احتمالی، اندازه منطقه و نوع خاموش کننده دارد.

اطمینان از نگهداری کپسول های آتش نشانی در موقعیت و دمای مناسب ضروری است. اگرچه خاموش‌کننده‌های جدیدتر را می‌توان در کناره‌های خود ذخیره کرد، اما ذخیره‌سازی کافی توصیه می‌شود، از جمله براکت‌های نصب مناسب برای نگه داشتن خاموش‌کننده در حالت عمودی و دسترسی آسان.

اکثر کپسول های آتش نشانی مدرن را می توان در طیف وسیعی از دماها (از حدود منفی 40 درجه فارنهایت تا 120 درجه فارنهایت) نگهداری کرد، بنابراین دما احتمالاً مشکلی نخواهد داشت. با این حال، در شرایط شدید دمای پایین، شیر یا شلنگ خاموش کننده ممکن است ترک بخورد و خاموش کننده را غیرقابل استفاده کند، بنابراین مطمئن شوید که در دمای محیط خاموش کننده یخ نزند.

دانش مناسب در مورد دستورالعمل استفاده از کپسول آتش نشانی در محل کار می تواند جان و دارایی های شرکت را در صورت آتش سوزی نجات دهد و کارکنان را با اعتماد به نفسی که برای احساس امنیت نیاز دارند، مسلح کند. رعایت این دانش با بازرسی و نگهداری منظم کپسول آتش نشانی و ارائه نوع مناسب آن برای هر خطر احتمالی ضروری است. در مجموع، این جنبه ها یک محل کار محافظت شده و آماده ایجاد می کنند.

فهرست محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید