کپسول آتش نشانی مناسب منزل

بهترین کپسول آتش نشانی برای مصارف خانگی

کپسول های آتش نشانی خانگی و انواع مختلف آن را بشناسید

در این مقاله قصد داریم با انواع کپسول آتش نشانی خانگی در اندازه ها، کلاس ها و نحوه استفاده از آنها در منزل آشنا شویم.

یک کپسول آتش نشانی مناسب منزل می تواند باعث به حداقل رساندن خسارات مالی و جانی در آتش سوزی در منزل شود. در نزدیکی یک خروجی یا در مکانی که دسترسی آسانی به کپسول آتش نشانی داشته باشیم ، می تواند یک آتش کوچک را قبل از رسیدن آتش نشان ها خاموش کند یا حداقل شعله های آتش را در حین فرار خاموش کند.

همه خاموش‌کننده‌های خانگی با برچسب A ، B ، C ، E (یا ترکیبی از آنها) طبقه‌بندی می‌شوند تا نشان دهند که در کدام نوع آتش‌ها (مواد قابل احتراق ، مایعات قابل اشتعال ، فلزات سوختنی ،تجهیزات الکتریکی) می‌توانید از آنها استفاده کنید. بسیاری از آنهایی که در فروشگاه های خانگی فروخته می شوند جزو کپسول آتش نشانی ABC طبقه بندی می شوند و با سه نوع آتش سوزی مقابله می کنند.

در این قسمت راهنمای مهمی برای دانستن انواع و اندازه های مختلف کپسول آتش نشانی و همچنین نحوه استفاده و شارژ مجدد آن آورده شده است.

اندازه خاموش کننده مهم است

تفاوت اصلی بین خاموش کننده های خانگی اندازه است. در بسیاری از موارد اندازه بزرگتر ، بهتر است، اما گاهی اوقات بزرگترین خاموش کننده ها برای مانور دادن خیلی سنگین هستند. (وزن روی یک خاموش کننده به مقدار ماده شیمیایی داخل آن اشاره دارد؛ خود کپسول نیز چندین کیلوگرم بیشتر اضافه می کند.) همچنین بین خاموش کننده های قابل شارژ با شیرهای فلزی و یکبار مصرف که دارای دریچه های پلاستیکی هستند، تفاوت وجود دارد. شارژ کپسول آتش نشانی نیز هزینه جداگانه دارد اما پر کردن مجدد آن به محض اینکه فشار سنج نشان داد که محتویات آن کم شده است، به صرفه تر از خرید کپسول آتش نشانی یک بار مصرف می‌باشد.

انجمن های اطفای حریق یک خاموش کننده (کپسول آتش نشانی) را برای هر طبقه از ساختمان توصیه می کند. اما مهم نیست که چه تعداد از آن را داشته باشید، هیچ چیز نمی تواند جایگزین مهم ترین ابزار ایمنی شود: مامورین آتش نشانی. مطمئن شوید که همه اعضای خانواده می‌دانند که چگونه با عجله بیرون بیایند و در کجا با هم ملاقات کنند و چگونه با 125 تماس بگیرند. حتی اگر فکر می‌کنید خود به خود آتش را خاموش کرده‌اید، آن تماس اضطراری را لغو نکنید. آن را به حرفه ای ها بسپارید تا تصمیم بگیرند که آیا واقعاً منتشر شده است یا خیر.

کلاس های آتش سوزی و رتبه بندی

هر خاموش کننده خانگی دارای برچسب A ، B ، C ،D  ، E است که به شما انواع آتش سوزی هایی که خاموش کننده در برابر آن موثر است را به شما نشان می‌دهد. A مواد قابل احتراق معمولی مانند چوب، کاغذ و پارچه است. B مایعات قابل اشتعال مانند بنزین ، C گاز های قابل اشتعال ، D فلزات قابل احتراق و E برق زنده (الکتریسیته) است.

در بعضی مواقع چاپ ریز روی برچسب، قبل از این حروف اعدادی قرار می گیرند (برای مثال 3-A:40-B:C) که درجه بندی طبقه بندی خاموش کننده است و کارایی نسبی خاموش کننده را در برابر هر نوع آتش، صرف نظر از وزن آن یا ماده شیمیایی مورد استفاده، نشان می دهند. هرچه این عدد بیشتر باشد، اثربخشی بیشتر است (و احتمالاً قیمت بالاتر است). بنابراین یک خاموش کننده با درجه 4-A بر روی مواد احتراق معمولی موثرتر از 2-A است. نام E هیچ عددی ندارد. این فقط به این معنی است که مواد شیمیایی خاموش کننده جریان الکتریسیته را هدایت نمی کند.

کپسول آتش نشانی 4 کیلویی پودر و گاز

کپسول آتش نشانی 4 کیلویی

مناسب گاراژ یا کارگاه خانگی، جایی که آتش ممکن است قبل از اینکه متوجه شوید بزرگ شود. مدل قابل شارژ به همراه شلنگ برای سهولت استفاده

کپسول آتش نشانی 2 کیلویی پودر و گاز

کپسول آتش نشانی 2 کیلویی

مناسب خاموش کردن سریع آتش در آشپزخانه یا اتاق لباسشویی. مدل قابل شارژ با شلنگ برای سهولت استفاده.

کپسول آتش نشانی 1 کیلویی پودر و گاز

کپسول آتش نشانی 1 کیلویی

مناسب ماشین، مدل یکبار مصرف با سخت افزار نصب برای جلوگیری از چرخش آن در صندوق عقب باشید.

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

کارشناسان ایمنی آتش نشانی به شما توصیه می کنند که قبل از وقوع شرایط اضطراری نحوه استفاده از خاموش کننده را یاد بگیرید. خاموش کننده ها را در جایی که بتوانید به راحتی ببینید و به آنها دسترسی داشته باشید. در بهترین حالت نزدیک خروجی اتاق نگه داری کنید تا بتوانید در کنار درب خروجی با آتش مبارزه کنید و اگر شعله از کنترل خارج شد، سریعاً فرار کنید.

برای کمک به یادآوری نحوه استفاده از خاموش کننده، از مخفف PASS استفاده کنید:

  • پین ایمنی خاموش کننده را بکشید.
  • ماده شیمیایی را به جای خود شعله، در فاصله حداقل 6 فوتی از آتش (یا همانطور که روی برچسب خاموش کننده مشخص شده است) به سمت منبع شعله قرار دهید.
  • ماشه را فشار داده و آن را نگه دارید و خاموش کننده را صاف نگه دارید.
  • منبع شعله را جارو کنید تا خاموش کننده خشک شود.

هر زمان که از خاموش کننده استفاده کردید، خواه کاملاً خالی باشد یا نباشد، باید آن را تعویض کنید یا بلافاصله آن را دوباره پر کنید. همین امر در مورد هر خاموش کننده ای که گیج فشار آن به مرور زمان از ناحیه سبز خارج می شود و به رنگ قرمز می افتد، صدق می کند. خاموش کننده های دارای دریچه های پلاستیکی قابل شارژ نیستند و پس از استفاده باید دور انداخته شوند.

فهرست محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید